Sådan forbedrer du din verbale og nonverbale kommunikation

dfv4

Du interagerer med mange forskellige mennesker på arbejdet, og hvis du ved, hvordan du kan forbedre verbal og nonverbal kommunikation, kan det gøre en stor forskel i disse interaktioner. Det handler ikke kun om de ord, du siger, men også om de verbale og nonverbale signaler, du bruger, når du kommunikerer. Ved at udvikle disse evner kan du etablere dig selv som en person, som folk ønsker at engagere sig med og lytte til – uanset om det er kolleger, kunder eller potentielle arbejdsgivere.

Lær at håndtere din stress i øjeblikket

Noget, der forringer din kommunikationsevne, er stress. Er du stresset, er der større risiko for at misfortolke andre, sende dem forvirrende og/eller forstyrrende nonverbale signaler og falde i ubehjælpelige adfærdsmønstre. Husk også på, at dine følelser kan smitte andre. Er du trist, er det meget sandsynligt, at du vil gøre andre triste, hvilket blot forværrer situationen.

Føler du dig overvældet af stress, tag lige et øjeblik til at afstresse, før du begiver dig ind i samtalen igen. Når din følelsesmæssige balance er blevet genvundet, vil du være bedre i stand til at håndtere situationen positivt.

Tænk, før du taler

Folk føler sig ofte ubehagelige ved stilhed, men det kan forbedre dit svar at holde en pause, før du svarer på et spørgsmål. Når du tager dig tid til at tænke dig om, kan du organisere dine tanker i en kortfattet og klar udtalelse. Hvis du føler dig presset til at svare, vil den følelse afspejle sig i dit svar, så dit budskab måske ikke kommer ud som tiltænkt. Pauser giver en følelse af eftertænksomhed, så dit publikum får indtryk af, at du har overvejet det bedste svar, inden du talte.

Hvis din modpart holder en pause et øjeblik, skal du heller ikke føle dig nødsaget til at springe ind og imødegå stilheden. Personen vil sætte pris på, at du gav den pågældende tid til at overveje sit svar, i stedet for at afbryde deres tankeproces. Det viser ikke blot professionalisme, men også at du er interesseret i at høre, hvad vedkommende har at sige.

Vær kortfattet

Hvis du er kortfattet, når du taler, er dit budskab ikke kun lettere at forstå, men du får også dine hovedpunkter hurtigere frem til publikum. Før du taler, skal du spørge dig selv, hvordan du kan præsentere oplysningerne så klart og med så få ord som muligt. Uanset om du skriver eller taler, skal du undgå at bruge komplicerede ord og sætninger eller inddrage irrelevante oplysninger. Ved at tage disse skridt sikrer du, at dit publikum forstår dine hovedpunkter klart og tydeligt og kan reagere i overensstemmelse hermed. Denne færdighed er især gavnlig ved afgivning af instrukser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *