Sammenholdet på arbejdspladsen er vigtigere end vi tror

dfv4

En masse dygtige medarbejdere er ikke nok på en arbejdsplads. Det er en god start, men et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø er altafgørende for arbejdspladsens funktion og medarbejdernes arbejdslyst og ydeevne. Vi bruger rigtig mange timer på at være på arbejde hver dag, og vi ser faktisk vores arbejdsplads omtrent lige så meget, som vi ser vores familie – og netop derfor er det så vigtigt, at disse ting er på plads.

Desværre bliver det psykiske arbejdsmiljø ofte nedprioriteret, fordi at mange ledere fokuserer så meget på at rykke frem af i virksomheden og opnå de bedste resultater, at de glemmer de helt basale ting, som skal være på plads før dette er muligt.

Hvad er et dårligt psykisk arbejdsmiljø?

Et dårligt psykisk arbejdsmiljø kan være mange ting. Det kan blandt andet være mobning på arbejdspladsen, hvilket finder sted flere steder, end man lige går og tror, og mange af gangene er man som leder ikke selv opmærksom på, at det finder sted på sin arbejdsplads. Derudover kan- selvom det lyder hårdt, dårligt psykisk arbejdsmiljø også “bare” være mangel på samarbejde og manglende evne til at håndtere udfordringer sammen. Ligegyldigt hvad det er, så skal det fikses, da det går ud over både medarbejderne men også virksomheden som en helhed.

Invester i et foredrag

Det kan være svært som leder lige at finde ud af, hvordan man fikser sammenholdet på arbejdspladsen. Derfor kan det være en god ide at investere i et foredrag, hvor i som team kan få inspiration til at bygge sammenhold og få professionel hjælp og værktøjer, der hjælper jer til at udvikle jeres sammenhold, samskabelse og samarbejde.
Udover, at det gør det rarere for alle på arbejdspladsen at sammenholdet fungerer, så kan det også godt betale sig for virksomhedens økonomi, da der som sagt kommer større ydeevne fra medarbejderne, men også for at holde på medarbejderne og lokke nye medarbejdere til. Der er nemlig mange, som siger op på grund af dårligt socialt sammenhold på arbejdspladsen, selvom de faktisk godt kan lide indholdet af jobbet. En god arbejdsplads med et stærkt socialt sammenhold stråler på lang afstand.

Få et godt forhold mellem leder og medarbejder

Det er ikke kun de ansatte, som skal have et godt forhold til hinanden. Som leder er det vigtigt at du går op i at have et godt forhold til dine medarbejdere og ansatte samt går dem i møde i øjenhøjde. Lad vær med at udnytte din magtposition og vær urimelig, da det blot vil give dine medarbejdere mindre arbejdslyst og gøre dem frustrerede.
Giv dem derimod indflydelse og lyt til dem, da det også vil være med til at motivere dem og give dem plads til at udnytte deres fulde potentiale. Hvis du vælger at booke et foredrag om samarbejde og samspil, så deltag derfor selv aktivt i mødet og brug nogle af foredragets værktøjer til også at udvikle dig selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *